یاد آوری: فراخوان سیزدهمین جشنواره “جایزه شعر ژاله اصفهانی”

تعویق جشنواره سیزدهم جایزه شعر ژاله اصفهانی تا اطلاع ثانوی

مهلت ارسال اشعار نزدیک میشود، 2 اکتبر 2022

متن فراخوان:

بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی شادمان است که فراخوان سیزدهمین دوره ” جایزه شعرژاله ” را اعلام کند. این جشنواره به منظور تشویق و حمایت از شاعران جوان فارسی زبان، در کشورهای فارسی زبان و دیگر شاعران جوان پارسی گو از سراسر جهان بر پا شده است. امیدواریم امسال هم مانند سالهای گذشته، این جایزه مورد استقبال تعداد زیادی از شاعران جوان قرار گیرد و این جایزه بتواند به یافتن و معرفی استعداد های شعری جوان کمک کند.

در این دوره مانند دو دوره پیش، آثار شاعرانی از افغانستان، ایران، و تاجیکستان، توسط همه داوران اما بطور جداگانه برای هر کشور بررسی و به یک نفرشاعر از هر کشور، بدون تمایز سبک شعری آنها – آزاد یا کلاسیک، جایزه داده خواهد شد. به علاوه، اشعار رسیده از شاعران دیگر کشورها نیز توسط داوران بررسی و در صورت تشخیص اکثریت داوران جایزه چهارمی هم برای این گروه از شاعران جوان اعلام خواهد شد.

مبلغ جایزه نقدی برای هر شاعر برگزیده معادل 500 پوند استرلینگ بریتانیا خواهد بود. چنانچه داوران تشخیص دهند جایزه در یک کشور به دونفر داده شود، این مبلغ بین آن دونفر تقسیم میشود.

شرایط شرکت در مسابقه

  • هر شاعر تنها میتواند با پنج شعر از آثار خود در این جایزه شرکت کند.
  • آثار باید تا تاریخ 2 ااکتبر 2022 (برابر با 10 مهر/میزان 1401) به دبیر خانه جایزه سیزدهم با ایمیل به نشانی javanan2022@jalehesfahani.com  رسیده باشد.
  • آثار ارسالی باید به خط فارسی (ترجیحاً با استفاده از فونت BNazanin 14) تایپ شده و همه پنج شعر در یک فایل “وُرد” (Microsoft Word) باشد. در این فایل اشعار باید شماره گذاری شده باشند، حتی اگر شعر عنوان هم داشته باشد. هیچگونه نام و نشانی از شاعر نباید در فایل اشعار باشد. اما نام فایل باید شامل نام و نام خانوادگی شاعر، به زبان انگلیسی باشد، که با خط تیره از هم جدا شده باشد. نام فایل توسط دبیرخانه با شماره کد شاعر عوض می شود که داوران بتوانند بدون نام و نشان شاعران شعرآنها را قضاوت کنند. 
  • ارسال جداگانه اطلاعات شاعر، شامل: نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، تلفن تماس، شهر و کشور محل اقامت، و کشور مبداء (افغانستان، ایران و تاجیکستان ویا دیگر کشورها ) ویک قطعه عکس، الزامی است. این اطلاعات میتواند در متن ای میل یا فایل جداگانه ای بیاید.
  • سن شرکت کنندگان در پایان مهلت ارسال نباید از سی سال بیشتر باشد.
  • شرکت کنندگان با ارسال اشعارشان به بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی این اجازه را می دهند که اشعارشان در تارنما و رسانه های اجتماعی بنیاد یا در کتاب سال بنیاد، یا نشریات دیگر با انتخاب بنیاد، برای اطلاع عموم انتشار یابد.

چگونگی داوری و هیئت داوران

  • دبیر خانه جشنواره سیزدهم، که متشکل از اعضایی در سه کشوراست، شرایط شرکت کنندگان را بررسی و در صورت تایید شرایط، فایل اشعار آنان را بدون نام و نشان شاعر به داوران ارسال می کند.
  • داوران آثار رسیده را در دو مرحله بررسی خواهند کرد. در مرحله اول اسامی سه تا پنج نفر از هر کشور را به عنوان لیست کوتاه و راه یافتگان به مرحله نهائی اعلام می کنند. اسامی راه یافتگان به مرحله نهائی در دسامبر 2022 (آذر/قوس 1401)، از طریق تارنمای بنیاد به اطلاع عموم خواهد رسید. سپس در مرحله دوم ودر روز جشنواره، که در دانشگاه لندن و همزمان با پخش زنده انترنتی از طریق زوم (و دیگر رسانه های جمعی) در ماه ژانویه 2023 (دی/جدی 1401) در دانشگاه لندن برگزار خواهد شد، نام برگزیدگان نهایی اعلام خواهد شد.
  • بررسی آثاررسیده با معیارهای تعیین شده توسط داوران انجام خواهد شد و منتخبین هر مرحله پس از بحث و بررسی داوران با یکدیگر و ترجیحاً از طریق اجماع آنان ویا در صورت لزوم با رای اکثرت داوران تعیین خواهد شد. این معیارها شامل موارد زیر اما نه محدود به آن ها میباشد: اندیشه، زبان، موسیقی درونی و بیرونی، فرم، نوآوری، چهارچوب قالب ها، ترکیب سازی بدیع، عاطفه و تخیل و تصویر، و سعی شاعر در رسیدن به بیان اختصاصی خود.
  • اسامی هیات داوران سیزدهمین دوره جایزه شعر ژاله اصفهانی به شرح زیر است:

علیرضا آبیز

شیرین رضویان

مژگان ساغر

آزیتا قهرمان

علی عبداللهی

سید رضا محمدی

رستم وهاب زاده

بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی لندن اول اوت 2022 برابر با 10 مرداد/ اسد 1401

مطالب مرتبط