گزارش کوتاهی از مراسم دهمین جایزه شعر ژاله اصفهانی

هرسال، برای نه سال، مرکز مطالعات خاورمیانه، خاوری و آفریقائی دانشگاه لندن (SOAS) میزبان مراسمی بود که طی آن برگزیدگان شعر شاعران جوان فارسی زبان اعلام میشدند.

امسال بعلت شیوع کرونا این مراسم روز ۲ ژوییه برابر با ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹ در فضای مجاز ی و بصورت ‌وبینار برگزار شد.

برگزاری چنین مراسمی با حضور دهها شرکت کننده در فضایی که وابستگی به اینترنت اساس آن است مشکلات خود را دارد، اما بنیاد توانست با حداقل مشکل فنی کار خود را به پیش برد. شرکت کنندگان در این مسابقه که همگی از شهرهای مختلف ایران بودند و داوران ، شاعران لیست کوتاه جایزه، میهمانان و اعضاء هیت مدیره بنیاد و نیز علاقمندان به این مسابقه، مجمع پر شور و نشاطی را تشکیل دادند که شعر و حال و هوای شاعرانه زینت آرای فضای مجازی آن بود که از آنسوی مرزهای ساختگی ترنم شادی و زندگانی را ساز کرد آنچنانکه برای ساعاتی غم و افسردگی ناشی از حبس خانگی دوران کرونایی از فضا رخت بر بست و بجای آن کلمات و جملات برون جسته از درون شعر های جوانان شاعر و آنچه که داوران در وصف آن ها گفتند جانشین شد. مراسم، با شعر شکوه شادمانه با صدای زنده یاد ژاله اصفهانی آغاز شد و سپس وحید کشاورز دبیر جایزه شعر ژاله در مورد برنامه چند کلامی صحبت کرد.سپس فیلمی از آسایشگاه کهریزک و موسیقی شاد مددجویان آن که بویژه برای برنامه بنیاد ضبظ شده بود بنمایش در آمد. پس از آن فروتن پرند مدیر بنیاد در مورد بنیاد و برنامه های آن خلاصه ای ارائه داد .

آقای وحید کشاورز دبیر جشننواره و گرداننده مراسم

محمد جواد آسمان، شاعر سرزمین اصفهان، نصف جهان و زادگاه ژاله اصفهانی و اولین برنده مسابقه شعر بنیاد با کلامی مهر آمیز از برگزارکنندگان بنیاد تشکر کرد و یاد آور کاری شد که بنیاد دهسال پیش با اعلام برنده شدن او آغاز کرد و تا به امروز ادامه داده است. و سروده زیبایی را خواند.

محمد جواد آسمان برگزیده دوره اول جایزه شعر ژاله اصفهانی

بیژن، فرزند ارشد ژاله در چند کلام و مهرداد فرزند دوم ژاله ، با نواختن آهنگی که بر روی شعر “ شاد بودن هنر است” مادرش ساخته بود از شرکت کنندگان تشکر کردند. اجرا کننده برنامه، وحید کشاورز سپس با معرفی آقای علی دهباشی، مدیر نشریه بخارا از ایشان دعوت کرد چند کلامی صحبت کنند. بخارا، نه یک نشریه که محل نشر آن جایگاه و جولانگاه شاعران و نویسندگانی است که با ۷۰۰ نشستی که تا به امروز داشته اند، در زنده نگاه داشتن جایگاه قلم در ایران نقش ارزنده ای داشته است.

آقایان بیژن و مهرداد بدیع، فرزندان ژاله
آقای علی دهباشی

در ادامه برنامه فیلمی کوتاه بنمایش در آمد که در آن داوران مسابقه امسال حضور داشتند. شیرین رضویان، شاعر  برجسته غزل، ساکن لندن که یکی از داوران بخش شعر کلاسیک این دوره بود، با کلامی زیبا از هماهنگی و شباهت اشعار شاعران مسابقه که همه پیش زمینه اجتماعی با امید به آینده داشتند صحبت کرد.

خانم شیرین رضویان
آقای علیرضا آبیز

پس از ان علیرضا آبیز دیگر شاعر برجسته مقیم لندن ویکی از داوران بخش شعر آزاد از شرکت کنندگان و شعر آنان گفت. پس از پایان این بخش، وحید کشاورز از اسماعیل خویی، بزرگ شاعر شعر فارسی، خواهش کرد چند کلامی برای شاعران جوانی که او را یکی از پدران شعر معاصر میدانند صحبت کند و آنها را در راه آینده بسوی ادب فارسی راهنما باشد. اسماعیل خویی، رشته سخن را بدست گرفت و از جان کلام شعر برای مشتاقان سخن گفت. پس از آن فیلم کوتاهی از ملاقات برخی از داوران با اسماعیل خویی در منزل او نشان داده شد.

آقای دکتراسماعیل خوئی

سپس شاعران شورت لیست شده توسط خود آنها، در ودیئوئی که قبلا ارسال شده بود، معرفی شدند. سپس گرداننده جلسه از ازیتا قهرمان، یکی دیگر از داوران مسابقه، ئاست تا برنده بخش آزاد را معرفی کند. وی در مورد شعر شاعران صحبت کرد و آریا معصومی ، ساکن کهکیلویه را بعنوان برنده مسابقه شعر بنیاد در بخش شعر آزاد اعلام کرد. رضا محمدی، داور دیگر مسابقه با کلام زیبای خود مریم آرام، ساکن تهران را برنده بخش کلاسیک اعلام کرد.

خانم آزیتا فهرمان
آقای رضا محمدی

سپس دو شاعر برگزیده، مریم آرام (بخش کلاسیک) و آریا معصومی (بخش آزاد) ونیز دو شاعر دیگر از لیست کوتاه، سارا متقی از بخش آزاد وآرش سیفی از بخش کلاسیک از خود گفتند و هریک شعرهایی به انتخاب خود خواندند.

اطلاعیه داوران جشنواره را در این وبسایت میتوانید ببینید.

خانم مریم آرام
آقای آریا معصومی
خانم سارا متقی
آقای آرش سیفی

پایان برنامه امسال موسیقی زنده توسط هنرمندان “ گروه بیداد”، به سرپرستی آقای آرمین امیری، از ایران بود، که ما را تا برنامه سال آینده و سال‌های آینده بدرقه کرد.

گروه موسیقی بیداد

پس از بیش از دو ساعت، وحید کشاورز، گرداننده توانای مراسم، ازطرف بنیاد وعده شب شعر شاعران جوان را داد که در آن فراخوان جایزه برای سال 2020 اعلام خواهد شد و نیزمژده داد که بزودی بنیاد شب شعر شاعران افغان را برگزار خواهد کرد. وی سپس با فراخواندن شرکت کنندگان به همکاری با بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی و آرزوی سلامتی و شادی برای همگی برنامه را به پایان رسانید.

بینانه مطبوعاتی بنیاد در مورد مراسم جشنواره دهم و مواضع و اهداف بنیاد را میتوانید در اینجا ببینید.

مطالب مرتبط