اطلاعیه داوران دوازدهمین جشنواره جایزه شعر ژاله اصفهانی – نتایج مرحله اول

خرسندیم که در دوازدهمین دوره جشنواره جایزه شعر ژاله اصفهانی که توسط بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی برگزار می‌شود، میزبان شاعران جوان و سروده‌های زیبایشان هستیم.

 به خود می‌بالیم که به دور از مرزهای مرسوم، از کابل و بامیان و پنجشیر تا دوشنبه و خجند و تهران و اصفهان و شیراز، شاعران جوان را پذیرا هستیم.

امسال نیز بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی، دوازدهمین دوره جشنواره جایزه شعر ژاله اصفهانی را با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، به پایان رساند. هیئت داوران این دوره از جشنواره، متشکل از داورانی از سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان، با بررسی بیش از هزار شعر دریافتی به دبیرخانه، ۵ شاعر از هر کشور را به عنوان برگزیده لیست کوتاه انتخاب کردند. هیئت داوران، پس از برگزاری جلسات متعدد آنلاین اعلام می‌دارد که شاعران منتخب در لیست کوتاه، انتخاب اکثریت قریب به اتقاق داوران بوده‌اند.

با توجه به پیشینه و تجربه داوران، شعرهای رسیده به جشنواره، بر اساس معیارهای کلاسیک و نوی شعر فارسی بررسی شدند. البته همه این انتخاب‌ها با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و فرهنگی هر سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان انجام شده است و شرکت‌کنندگان هر کشور جداگانه بررسی و انتخاب شده‌اند.

این معیارها در کلیت شعرهای کلاسیک و نو فارسی شامل موارد زیر اما نه محدود به آن‌ها است: اندیشه، زبان، موسیقی درونی و بیرونی، نوآوری مضمونی، چهار چوب، عاطفه و تخیل و تصویر.

با وجود شباهت‌های بسیاری که در سروده‌های بیشتر شرکت‌کنندگان وجود داشت و انتخاب را برای داوران بسیار دشوار می‌کرد، لازم است اشاره کنیم که عدم انتخاب شما در این لیست، به معنی رد آثار یا نادیده گرفتن آن‌ها نیست. ما در هیئت داوران بر این عقیده‌ایم که همه شاعران جوانی که در این فراخوان شرکت کرده‌اند، برندگان بالقوه سرودن به‌شمار می‌آیند؛ اما بنا به اجبار انتخاب، شاعرانی که اشعارشان ملاک‌های انتخاب را بیش از دیگران دارا بود، در لیست کوتاه معرفی شده‌اند. ناگفته نماند که این انتخاب نیز به معنی پایان راه نیست؛ بلکه آغازی است برای سرودن‌ها و تجربه‌های بیشتر.

آرزو داریم در کمال سلامتی، بنیاد ژاله اصفهانی را همراهی کنید تا با هم سخن بگوییم، شعر بخوانیم و بی هیچ مرز و خط‌کشی، به سرزمین زبان شیرین فارسی سفر کنیم.

شکرشکن شوند همه طوطیان هند

زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود.

هیئت داوران بنیاد ژاله اصفهانی

15  ژانویه 2022

اسامی شاعران منتخب در مرحله اول داوری (به ترتیب حروف الفبا) به این شرح است:

مطالب مرتبط