بیانیه داوران یازدهمین جشنواره جایزه شعر ژاله اصفهانی: اعلام برگزیدگان نهائی

با درود به همه علاقمندان شعر شیرین فارسی،

هیات داوران بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی خرسند است که پس از ساعت ها بررسی و بحث و تبادل نظر ، در انتخاب نفرات برتر این دوره به توافق رسیدند.

پس از اعلام لیست کوتاه و انتخاب ۵ نفر از هر کشور طی چند جلسه مشترک و بحث و نظر در مورد ضعف و قوت اشعار، برگزیدگان این دوره مشخص شدند.ایشان بر اساس معیارهای رایج و ثبت شده شعر فارسی و سیر تاریخی ادبیات در هر سه کشور انتخاب شدند؛ معیارهایی شامل موارد زیر اما نه محدود به آن ها: اندیشه، زبان، موسیقی درونی و بیرونی، فرم، نوآوری، چهارچوب قالب ها، ترکیب سازی بدیع، عاطفه و تخیل و تصویر ، همچنان سعی در رسیدن به بیان اختصاصی خود شاعر.

این دوره از داوری را استثنایی می دانیم از این جهت که زمانی را که داوران با هم به بحث و بررسی آثار گذاشتند علاوه بر فرصتی بود که هر یک به تنهایی برای خواندن اشعار صرف کرده بودیم.در چند جلسه نهایی که برای مشورت و تصمیم گیری برگزیده نخست به لطف اپلیکیشن زوم دور هم جمع شدیم ، بحث ها و نقدها به اجماع مفید و منصفانه ای رسید که امروز شاهد اعلام اسامی آن خواهیم بود.

اشعار کلاسیک امسال در متن خود، جریان تحول نظم فارسی را دربرداشت و آشنا بودند. سوژه های غنایی که شاعران حکایت کرده بودند روند روزگاری بود که شاعر هر روز پاره های هویت خویش را گم می کرد و باز دوباره به مبدا وجودش باز می گشت و خودش را می یافت. حدیث نفس قدرتمندترین مضمون این دوره بود.

سبک، محتوی و درون مایه اشعار، اضطراب ها، هیجان ها و آلام انسانی را به رشته نظم می کشید و حتی اشعاری که انتخاب نشدند نیز بیانی شاعرانه و سبکی پذیرا داشتند.

از نظر تعداد برگزیدگان، این دوره از تاجیکستان یک نفر منتخب اول ولی از افغانستان و ایران هر کدام دو نفر منتخب جایگاه نخست شدند.

دلیل اصلی اعلام برنده اول به صورت مشترک، شایستگی و خوش آمد اشعار هر دوی برندگان در نزد داوران بود. با بحث های انجام شده و تبادل نظرهای فراوان به این نتیجه رسیدیم که هیچ کدام از این دو نفر شایسته حذف شدن نیستند و توانایی ای که هر کدام در بیان اندیشه و شکل دهی بیان شان دارند به اندازه ای است که رای برابر داوران را به خود اختصاص داد.

شاعران عزیز،

بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی در پی موج سازی و جریان بازی و قطب گرایی ادبی نیست که کاری بس بیهوده و گزاف است. گواه کارمان ۱۱ سال تجربه مفید و موفق داوری است از آنجا که برگزیدگان دوره های قبل این بنیاد بعدها در جشنواره های شعر در کشور خود نیز برگزیده بوده اند.

همیشه نقدها را به گوش جان شنیده ایم و باز هم می شنویم و این گونه است که هر تغییر سازنده را پذیراییم و دست دوستانی را که با نقد کارساز به کارآیی بیشتر این برنامه کمک کنند ، می فشاریم.

ادعای کمال مان نیست که همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند.

و حرف آخر برای شاعرانی که انتخاب نشدند.

ما از خواندن تک تک اشعار شما لذت بردیم. برای ما لحظات به یادماندنی ساختید و سپاسگزارتان هستیم. توانایی های همه شما آنقدر بالا بود که کار انتخاب را بسیار سخت می کرد. سخت آنچنان که گاه مجبور می شدیم به خاطر رقابت بس نزدیک فقط به خاطر اشکال ناچیزی شعر شما را کنار بگذاریم. اما خواهش مان این است که همچنان پر تلاش باشید و همراهی مان کنید.

و بسرایید و بسرایید و بسرایید که شعر کلیدتان باشد تا قلب ها بگشایید.

غره مشو که مرکب مردان مرد را

در سنگلاخ بادیه پی ها بریده اند

نومید هم مباش که رندان جرعه نوش

ناگه به یک ترانه به منزل رسیده اند.

پیروز باشید

اسامی برگزیدگان دوره یازدهم:

افغانستان: مهتاب ساحل و علی یوسفی
ایران: فاطمه صادقی و سعید مبشر
تاجیکستان: طالب لقمان

هیات داوران یازدهمین دوره جشنواره شعر بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی
29 ژانویه 2021 برابر با 10 بهمن 1399

مطالب مرتبط