بیانیه داوران یازدهمین جشنواره شعر ژاله اصفهانی – لیست کوتاه شاعران

بیانیه داوران یازدهمین جشنواره جایزه شعر ژاله اصفهانی در مورد پایان مرحله اول داوری و اعلام لیست کوتاه شاعران شرکت کننده

خرسندیم که در یازدهمین دوره جشنواره جایزه شعر ژاله اصفهانی که توسط بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی برگزار میشود در خدمت شما شاعران جوان و اندیشه ها و سروده های زیبایتان بودیم.

و بیش از آن به خود می بالیم که از قندهار و بامیان تا دوشنبه و خجند و کرج و اصفهان به دیدارتان آمدیم و سفری به سرزمین شعرهای تان کردیم.

همگی شما عزیزان آگاهید که ویروس نابکار کرونا باعث شده تا انسان های زیادی جان شان را از دست دهند و بسیارانی هم گرفتار جسمی و ذهنی این بیماری هستند، با این همه بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی امسال هم با موفقیت یازدهمین دوره این جشنواره را به پایان رساند و داوران این دوره هم با تمام تلاش خویش سعی کردند تا از میان شرکت کنندگان علاقمند، ۵ شاعر را از هر کشور به عنوان برگزیده لیست کوتاه انتخاب کنند.

جلسات متعدد آنلاین و گفتگوهای داورانی که هر یک به نوبه خود تشخیص و تخصص بجایی در شعر و ادبیات فارسی دارند؛ به نتیجه ای عادلانه رسید و خوشحالیم که اعلام شود که انتخاب شدگان لیست کوتاه، انتخاب مشترک اکثریت قریب به اتقاق داوران بوده اند.

با توجه به پیشینه و تجربه یکایک داوران، اشعار شما بر اساس معیارهای کلاسیک و نوی شعر فارسی بررسی شدند البته همه این انتخاب ها با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و فرهنگی هر سه کشور ایران ، افغانستان و تاجیکستان انجام شد و شرکت کنندگان هر کشور جداگانه بررسی و انتخاب شدند. ناگفته نماند که هیات داوران مرکب از هر سه کشور بودند و با همرایی کامل، و با در نظر گرفتن معیارهای انتخاب با نتایج اعلام شده رسیدند.

این معیارها در کلیت شعرهای کلاسیک و مدرن فارسی شامل موارد زیر اما نه محدود به آنها است:اندیشه، زبان، موسیقی درونی و بیرونی، نوآوری مضمونی، چهار چوب، عاطفه و تخیل و تصویر…..

با وجود شباهت های بسیاری که در سروده های بیشتر شرکت کنندگان وجود داشت و انتخاب را کاری بس دشوار برای داوران می کرد لازم است اشاره کنیم که عدم انتخاب شما در این لیست به معنی رد آثار یا نادیده گرفتن آن ها نیست.

ما در هیات داوران بر این عقیده ایم که همه آنهایی که در این فراخوان شرکت کرده اید، پیشگامان عرضه آثار و شعرهای تان هستید و از این نظر برندگان بالقوه سرودن به شمار می آیید اما بنا به اجبار انتخاب، دوستانی که سخت تر کوشیده اند و اشعارشان بیشتر ملاک های انتخاب را دارا بود، به اینجا رسیده اند.البته ناگفته نماند که این انتخاب نیز به معنی پایان راه نیست بلکه آغازی است برای سرودن های بیشتر و تلاش های بسیارتر.

باور داریم که با تمام سعی و زحمت فراوان و صرف وقت بسیار کارمان عاری از عیب و خطا نخواهد بود و همه چیز را هم ندانیم که آن هم همگان دانند پس چنانچه نقد و نظری بر ما دارید آن را دریغ نکنید و برای بهتر شدن این پویایی یاری مان کنید.

آرزو داریم در کمال سلامتی همگام بنیاد ژاله اصفهانی بمانید تا با هم سخن بگوییم و شعر بخوانیم و اینگونه سفری به دل هامان بکنیم بی هیچ مرز و خط کشی، سفری با و برای زبان شیرین فارسی.

تو مپندار که من شعر به خود می گویم

تا که هشیارم و بیدار، یکی دم نزنم.

پیروز باشید

هیات داوران بنیاد ژاله اصفهانی – به تاریخ 31  دسامبر 2020

مطالب مرتبط