اطلاعیه داوران چهاردهمین دوره‌ی  جایزه شعر ژاله اصفهانی – نتایج مرحله اول

جشنواره‌ی جایزه‌ی شعر ژاله اصفهانی که از سال 2009 بدون وقفه هر سال برگزار می‌شد سال گذشته به دلیل همزمانی با جنبش «زن، زندگی، آزادی» برگزار نشد و بررسی آثار دریافتی با موافقت شاعران شرکت‌کننده به جشنواره‌ی امسال موکول شد و همراه با آثار ارسالی امسال مورد ارزیابی قرار گرفت. به همین دلیل، شمار آثار مورد ارزیابی در جشنواره‌ی امسال از همه‌ی سال‌های گذشته بیشتر بود.

هیأت داوران متشکل از داورانی از ایران، افغانستان، و تاجیکستان  بنا به سنّت دوره‌ی پیش، آثار شاعران هر یک از سه کشور ایران، افغانستان، و تاجیکستان را بطور جداگانه مورد ارزیابی قرار داد و از میان آثار رسیده به دبیرخانه، ۶ شاعر از هر کشور را به عنوان برگزیدگان فهرست کوتاه معرفی می‌کند.

اشعار رسیده به جشنواره نشان پویایی و بالندگی شعر امروز فارسی در سبک‌های کلاسیک و مدرن است. همچنین توجه به تجربه‌ی زیسته‌ی شاعران، مسائل اجتماعی و سیاسی نیز در اغلب اشعار به چشم می‌خورد. طبع‌آزمایی در قالب‌های متنوع غزل، رباعی، چهارپاره، و نیز شعر نیمایی و سپید نشانه‌ی تنّوع سبک در میان شاعران جوان فارسی‌زبان است و گستردگی مضامین عاشقانه، آرمان‌های انسانی آزادی و عدالت، و مسائل اجتماعی و سیاسی نظیر مهاجرت و بی‌جا‌شدگی، فقر، اعتیاد و ستم و نیز توجه به مسائل زنان و کودکان حکایت از توانمندی این دسته از شاعران دارد.

در عین حال، هیأت داوران مایل است توجه شاعران شرکت‌کننده را به اهمیت نگاه شخصی در رویکرد به شعر و نیز نقش ساخت و فرم جلب کند. در بسیاری از شعرهای رسیده، غلبه‌ی زبان عاطفی و اشتیاق بیانگری در مواردی به اطناب و ضعف ساختار منجر شده‌بود. شایسته‌‌است شاعران جوان به ایجاز و استواری کلام توجه بیشتری نشان دهند.

هیأت داوران با ابراز سپاس از مشارکت گسترده‌ی شاعران و با امید به پیوندهای هر چه نزدیکتر فارسی‌زبانان و افزایش تبادلات فرهنگی بین مردمان ایران، افغانستان، و تاجیکستان، خرسند است برگزیدگان مرحله‌ی اول چهاردهمین دوره‌ی جایزه‌ی شعر ژاله اصفهانی را معرفی کند و به شاعران منتخب فهرست کوتاه شادباش بگوید.

اسامی شاعران منتخب در مرحله اول داوری (به ترتیب حروف الفبا) به این شرح است:

برگزیدگان نهائی از هر کشور در مراسم اختتامیه جشنواره، که دراوائل ماه نوامبر 2023 در لندن برگزار میشود، اعلام خواهد شد.

هیئت داوران دوره چهاردهم بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی

15 سپتامبر 2023 برابر با 24 شهریور 1402

توضیح ضرور دبیرخانه جایزه شعر:

به دلیل اشتباه یکی از شاعران افغانستان در اعلام سنشان در بررسی مجدد روشن شد ایشان حائز شرایط نیستند. نفر بعدی در فهرست کوتاه داوران، آقای حسین توحیدی، به جای ایشان در لیست بالا جایگزین شدند.

مطالب مرتبط