فراخوان دوازدهمین جشنواره “جایزه شعر ژاله اصفهانی”

مهلت ارسال اشعار تا 4 نوامبر تمدید شده است. به اطلاعیه دبیرخانه مراجعه فرمائید.

بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی افتخار دارد که فراخوان دوازدهمین دوره ” جایزه شعرژاله ” را اعلام کند. هدف بیناد از برگزاری سالانه این جشنواره تشویق و حمایت از شاعران جوان فارسی زبان، در کشورهای فارسی زبان و شاعران جوان پراکنده در سراسر جهان است. بنیاد امیدوار است که این جایزه مورد استقبال همه شاعران جوان قرار گیرد و بویژه این جایزه به یافتن و مطرح نمودن شاعران جوان مستعدی که کمتر امکان عرضه نمودن آثار خود را داشته اند هم کمک کند. بنیاد در حد توان خود به معرفی آثار شاعران منتخب اقدام خواهد نمود.

در این دوره مانند دوره یازدهم آثار شاعران بر آمده از افغانستان، ایران، و تاجیکستان، توسط همه داوران اما بطور جداگانه برای هر کشور بررسی و به یک نفرشاعر از هر کشور(بدون تمایز سبک شعری آنها، آزاد یا کلاسیک) جایزه داده خواهد شد. به علاوه اشعار رسیده از شاعران بر آمده از دیگر کشورها نیز توسط داوران بررسی و در صورت تشخیص اکثریت داوران جایزه چهارمی هم برای این گروه از شاعران جوان اعلام خواهد شد.

مبلغ جایزه نقدی برای هر شاعر برگزیده معادل 500 پوند استرلینگ بریتانیا خواهد بود. چنانچه داوران تشخیص دهند جایزه در یک کشور به دونفر داده شود، این مبلغ بین آن دونفر تقسیم میشود.

شرایط شرکت در مسابقه

  • هر شاعر تنها میتواند با پنج شعر از آثار خود در این جایزه شرکت کند.
  • آثار باید تا تاریخ 4 اکتبر2021 (برابر با 13 مهر/میزان 1400) به دبیر خانه جایزه دوازدهم با ایمیل به نشانی javanan2021@jalehesfahani.com رسیده باشد.
  • آثار ارسالی باید به خط فارسی (ترجیحاً با استفاده از فونت BNazanin 14) تایپ شده و همه پنج شعر در یک فایل “وُرد” (Microsoft Word) باشد. در این فایل اشعار باید شماره گذاری شده باشند، حتی اگر شعر عنوان هم داشته باشد. هیچگونه نام و نشانی از شاعر نباید در فایل اشعار باشد. اما نام فایل باید شامل نام و نام خانوادگی شاعر، به زبان انگلیسی باشد، که با خط تیره از هم جدا شده باشد.
  • ارسال جداگانه اطلاعات شاعر، شامل: نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، تلفن تماس، شهر و کشور محل اقامت، و کشور مبداء (افغانستان، ایران و تاجیکستان ویا دیگر کشورها ) ویک قطعه عکس، الزامی است. این اطلاعات میتواند در متن ای میل یا فایل جداگانه ای بیاید.
  • سن شرکت کنندگان در پایان مهلت ارسال نباید از سی سال بیشتر باشد.
  • شرکت کنندگان با ارسال اشعارشان به بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی این اجازه را می دهند که اشعارشان در تارنما و رسانه های اجتماعی بنیاد یا در کتاب سال بنیاد، یا نشریات دیگر با انتخاب بنیاد، برای اطلاع عموم انتشار یابد.

چگونگی داوری و هیئت داوران

  • دبیر خانه جشنواره دوازدهم، که متشکل از اعضاء ای در سه کشوراست، شرایط شرکت ارسال کنندگان را بررسی و در صورت تایید شرایط، فایل اشعار آنان را بدون نام و نشان شاعر به داوران ارسال میکند.
  • داوران آثار رسیده را در دو مرحله بررسی خواهند نمود. در مرحله اول داوران اسامی سه تا پنج نفر از هر کشور را به عنوان لیست کوتاه و راه یافتگان به مرحله نهائی اعلام می کنند. اسامی راه یافتگان به مرحله نهائی در نوامبر 2021 (آبان/عقرب 1400)، از طریق تارنمای بنیاد به اطلاع عموم خواهد رسید. سپس در مرحله دوم ودر روز جشنواره، که در دانشگاه لندن و با پخش زنده انترنتی از طریق زوم (و دیگر رسانه های جمعی) در اواسط ماه ژانویه 2022 (اواخر دی/جدی 1400) برگزار خواهد شد، نام برگزیدگان نهایی اعلام خواهد شد.
  • بررسی آثاررسیده با معیارهای تعیین شده توسط داوران انجام خواهد شد و منتخبین هر مرحله پس از بحث و بررسی داوران با یکدیگر و ترجیحاً از طریق اجماع آنان ویا در صورت لزوم با رای اکثرت داوران تعیین خواهد شد. این معیارها شامل موارد زیر اما نه محدود به آن ها میباشد: اندیشه، زبان، موسیقی درونی و بیرونی، فرم، نوآوری، چهارچوب قالب ها، ترکیب سازی بدیع، عاطفه و تخیل و تصویر، و سعی شاعر در رسیدن به بیان اختصاصی خود.
  • اسامی هیات داوران دوازدهمین دوره جایزه شعر ژاله اصفهانی به شرح زیر میباشد:

علیرضا آبیز

شیرین رضویان

مژگان ساغر

هادی شفیعی

مهرنوش قربانعلی

آزیتا قهرمان

علی عبداللهی

سید رضا محمدی

رستم وهاب زاده

بنیاد فرهنگی ژاله اصفهانی لندن چهارم اوت 2021 برابر با 13 مرداد/ اسد 1400

مطالب مرتبط